Schoolbesturen in de Gooi- en Vechtstreek bundelen hun krachten.

Qrabbl biedt oplossing voor lerarentekort RAP Gooi- en Vechtstreek

April 2024

Schoolbesturen in de Gooi- en Vechtstreek bundelen hun krachten in de Regionale aanpak personeelstekorten onderwijs. Via die subsidieregeling maken zo’n honderd scholen dit jaar kennis met Qrabbl. ‘Het verzacht een klein beetje de pijn van het lerarentekort.’

 ‘Je hebt het lerarentekort niet van vandaag of morgen opgelost, maar je moet wel iets doen om het op een zo goed mogelijke manier op te vangen’, stelt projectleider Renske Bootz van Regionale aanpak personeelstekort onderwijs (RAP) Gooi- en Vechtstreek.

In dit gebied gaat het om zo’n elf schoolbesturen met zo’n honderd locaties. Een van die besturen is Talent Primair, met 22 scholen en zo’n vijfduizend leerlingen. Qrabblaars kwamen hier al regelmatig voordat de gesubsidieerde RAP-samenwerking begon. 

‘Ik mis 11 Fte. Ons structurele probleem van het lerarentekort is ook met Qrabbl helaas niet opgelost. Die illusie had ik ook niet om eerlijk te zijn. Dát is natuurlijk de heilige graal’, zegt Talent Primair-voorzitter Roel Hoogendoorn van het College van Bestuur. 

‘Maar Qrabbl biedt wel een kortstondige oplossing. Ze verzachten op die manier de pijn van het lerarentekort een beetje. Het kan een toevoeging zijn op het curriculum, maar dan moet de kwaliteit dusdanig hoog zijn. We gaan niet zomaar in zee met een externe partij.’

Roel Hoogendoorn, voorzitter college van bestuur Talent Primair

“Qrabbl vertelt altijd het eerlijke verhaal en dat vind ik een héél belangrijke voorwaarde voor samenwerking.”

Flemming Vooijs van Qrabbl begrijpt dat de inzet op vervanging van de vaste leerkracht niet toekomstbestendig is. ‘Bij verzuim worden klassen samengevoegd of naar huis gestuurd. Maar als je het reguliere programma toch al moet afbreken, dan kun je daar volgens mij ook op een creatieve manier invulling aan geven’, zegt hij.

‘Creatief onderwijs een vaste plek geven in het curriculum, dát is wel toekomstbestendig. Qrabblaars maken de transitie van de theorie naar de praktijk. Denk aan het schrijven en produceren van een rap. Zo leren kinderen op een speelse manier dat taal heel belangrijk en waardevol is.’

Muziek, sport en kunst
De hoofdthema’s waarin de invalleerkrachten vooral lesgeven bij de aangesloten locaties van Talent Primair zijn muziek, sport en kunst. Een prima aanbod, vindt bestuurder Hoogendoorn. ‘Maar als ik Qrabbl een tip mag meegeven, is het goed dat ze blijven kijken naar hun aanbod’, zegt hij. 

Hoe kunnen de vakleerkrachten van Qrabbl zich dan onderscheiden van het vaste personeel? Dat vraagt Hoogendoorn zich af. ‘Het is goed om daar over na te blijven denken, want als je als school vakleerkrachten zelf in huis hebt, dan is de kans heel erg klein dat je ze extern inhuurt.’

Vooijs beaamt dat sport, kunst en muziek de drie hoofdthema’s zijn. ‘Maar daarin bieden we wel diversiteit. Geen enkele Qrabblaar is hetzelfde’, stelt Vooijs, die het aanbod graag zou willen laten groeien en professioneler willen laten maken, met thema’s als wetenschap, natuur en biologie. ‘Alleen zijn vakleerkrachten in deze hoek op de een of andere manier lastiger te vinden.’

Hij schetst aan anekdote over een invalleerkracht bij zijn eigen zoon. ‘Deze persoon vertelde heel enthousiast over vlinders. Sinds die les is onze tuin vlindervriendelijk en weet mijn zoon er alles over. Dat beogen wij met Qrabbl ook, want je wil als ouder heel graag dat je kind dolenthousiast thuiskomt van zo’n les.’

‘Qrabbl vertelt eerlijk verhaal’
Een aantal keer sprak Hoogendoorn met accountmanager Bouke van den Berg en Vooijs om kennis te maken en te evalueren. Wat de schoolbestuurder opvalt tijdens deze gesprekken is dat Qrabbl ‘altijd het eerlijke verhaal vertelt.’ 

‘Dat vind ik een héél belangrijke voorwaarde voor samenwerking’, benadrukt Hoogendoorn. ‘Ze zullen ook zeggen waar hun kwetsbaarheden liggen en hoe ze daarmee omgaan. Qrabbl legt de bal ook bij ons neer, zodat wij feedback geven. Dit is een samenwerking op basis van wederkerigheid.’

Renske Bootz, projectleider RAP Gooi- en Vechtstreek

“Qrabbl doet geen beloften die ze niet kunnen waarmaken. Dat is heel belangrijk voor het vertrouwen.”

Die mening deelt RAP-projectleider Bootz, die met Qrabbl de samenwerking is aangegaan en de contacten onderhoudt. ‘Heel plezierig en heel eerlijk’, begint ze haar uitleg. ‘Qrabbl doet geen beloften die ze niet kunnen waarmaken. Dat is heel belangrijk voor het vertrouwen.’

‘Qrabblaars didactisch goed onderlegd’
Wat Bootz ook bevalt, is de didactische onderlegdheid van de Qrabblaars. ‘We hebben vaker met ingehuurde vakleerkrachten gewerkt als opvang bij afwezigheid van de eigen groepsleerkracht. Dat beviel ook goed, alleen liepen we er weleens tegenaan dat sommigen, hoe goed ze hun vak ook verstaan, pedagogisch en didactisch tekort kwamen.’

Bij Qrabbl is dat aan de voorkant al afgedicht, weet ze. ‘De vakleerkrachten zijn enthousiast maar ze kunnen ook de eigen didactische vaardigheden zelf nog verder ontwikkelen (via de Stikkr Academie, red.). Ze zijn misschien niet bevoegd, maar wel bekwaam. Dát trok ons aan.’

Ook Talent Primair-voorzitter Hoogendoorn looft de kwaliteit. ‘Het zijn erg gemotiveerde mensen met vakinhoudelijke kennis die inspirerende lessen verzorgen.’ 

Blik op de toekomst
Hoe kijkt Hoogendoorn naar de toekomst? ‘Het lerarentekort zal, vrees ik, alleen maar toenemen. Qrabbl heeft een goed systeem. Het is wel belangrijk om te kijken hoe ze groei en kwaliteit blijven combineren. In de toekomst kan Qrabbl voor Talent Primair zeker een rol blijven spelen.’

Vooijs: ‘Een goed punt dat Roel daar aanstipt, omdat wij ook staan voor kwaliteit. Dat toetsen we aan de voorkant. We kijken naar de ervaring, het lesplan en of extra scholing nodig is via de Stikkr Academie. Qrabblaars vinden kwaliteit trouwens zelf ook belangrijk.  Als zij het goed doen en het bevalt, dan zullen scholen hen natuurlijk vaker terugvragen.’ 

Renske Bootz, projectleider RAP Gooi- en Vechtstreek

“Met de inzet van Qrabbl hopen we juist wel voor die ontzorging te kunnen zorgen.”

RAP-projectleider Bootz schetst dat scholen na dit schooljaar zelf kunnen kiezen of ze de samenwerking met Qrabbl voortzetten. De subsidie was een manier om kennis te maken met deze lesvorm en wordt uitgefaseerd.

Ze voegt hier nog aan toe: ‘We hebben gemerkt dat het heel belangrijk is dat invalleerkrachten over diverse kwaliteiten beschikken om zelfstandig een klas over te nemen. Als dat niet zo is, moet er alsnog ondersteuning worden ingezet op degene die nu juist zelf ondersteuning moet bieden. Eigenlijk span je dan het paard achter de wagen.’ 

Dat vermindert de werkdruk niet, benadrukt Bootz. ‘Je ontzorgt de scholen daarmee niet en dat is wel een must. ‘Met de inzet van Qrabbl hopen we juist wel voor die ontzorging te kunnen zorgen. De eerste signalen zijn zeker positief.’

BEN JIJ GEENTHOUSIASTMEERD DOOR DIT VERHAAL?